BELAJAR atau BELAYAR...?

Baru nie RKA ada terbaca satu text dalam ruangan sembang-sembang siber. Ada sorang sahabat sediakan satu ruangan bertajuk "Jom Ngumpat"... RKA sangat-sangat terkejut dan sedih. Bukan apa, ayat tu nampak simple je.. macam tak ada apa-apa tapi sebenarnya berdosa besar tu beb... sebab mempersenda dan memperlekeh hukum ALLAH SWT. Sebenarnya bukan di alam siber sahaja, sekarang ni kat majalah-majalah dan radio/TV pun dah disediakan ruangan gossip & mengumpat ni. Siap ada penaja lagi tu...!!! Mengumpat adalah satu perbuatan yg sangat keji dan terkutuk. Oleh kerana dah terbiasa maka ianya menjadi satu makanan harian kita pula... malah tak ada langsung rasa berdosa dan bersalah malah bangga bila melakukannya...! Takkan tak tau kot... Kan sekarang nie banyak sumber ilmu yang boleh kita dapat. Ceramah surau/masjid ada... Ustaz/ustazah kat radio ada, TV ada, suratkhabar ada... dari size besar sampai size dah jadi kecik... CD, DVD, MP3, MP4... internet lagi... semua tu ada menceritakan jahat dan berdosanya perbuatan mengumpat dan beberapa perbuatan maksiat lain yg pastinya dipetik dari Al-Quran dan Al-Hadith.

Jangan sesekali permain hukum ALLAH SWT... Dia ALLAH, kita sapa..? Cuma makhluk maha lemah yang hidup atas belas-ikhsanNYA... Kena ekzos honda cup pun kita dah meraung inikan pula neraka jahannam...! Kita orang Islam. kalau bukan kita menaikkan martabat Islam siapa lagi...? RKA nak ingatkan diri RKA sendiri dan share dgn semua satu pepatah Arab yang berbunyi...
"Kalau kamu tidak alim hendaklah kamu BELAJAR... jika tidak ada orang alim (guru) hendaklah kamu BELAYAR..."

0 comments:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 RKA instinct |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.