Masa Aku Baru Masuk...

Assalamu'alaikum wbh... Sedikit kepayahan dan kepiluan yang ingin dikongsi dalam sajak "Masa Aku Baru Masuk..." Kenangan sekitar awal tahun 2004... (...dan tanpa disangka kepiluan itu seakan bertandang lagi kebelakangan ini...)
Telok Ramunia Yard - waktu siang...

Telok Ramunia Yard - sebelah malam...

Sahabat sehati-sejawa (ooopss...)
Chot (EM), Dell (SD-S), Sheikh Shahiid (S-CE) dan Rahmat (S-DC)
...bergambar kat atas helipad...
_________________________________________________________________

MASA AKU BARU MASUK...
Rasa macam tercampak - terperesok
Dalam alam lama yang tersorok
Jauh di pelusuk teluk
Di sini ada "POKOK"...
Di sini ada "PUCUK"...

Di sini ada banyak sungai
Sungai Rengit - tempat orang Cina kaut duit
Sungai Musuh - tempat nelayan Melayu berlabuh...
Sungai Buntu - tempat aku mengail kerapu
Sungai Kapal - tempat aku beli capal...

Boss aku - Chot...?
Senior aku - Ray...?
Superior aku - Dell...?
Engineer aku - Obot...? Fanorrr...??
Clerk aku - Shahrukh...?
...Cokro...? Karam...? C....???

Hey... Apa ni...?!
Peliknya... Spesis apakah mereka ini...?
Kenai...? Kenai...? Kenai...?
Aku tak kenal...! Aku tak kenal...!!!
Ahhhh... Janggalnya...! Peliknya NAMA...!!

Asingnya aku dalam kepompong aku sendiri...!
Kepompong yang suatu masa dulu pernah aku takluki
Dengan joran dan beberapa ekor udang mati
Memburu kerapu, siakap dan tenggiri
Bersama Anuar, Jumaat dan Kamsani
Dari malam bawa ke pagi...
Walau hasilnya sekadar gelama dan anak pari...

MASA AKU BARU MASUK...
Semuanya asing dan sepi...
Di mana isteriku Noor Aini...?
Di mana anakku Raja Puteri...?
Di mana pula Raja Muhammad Al-Baihaqi...?

Tadi sebelum pukul 2 pagi
Semuanya di sisi...
Jam lapan pagi
Ke mana mereka pergi...??!!!

Atau akukah yang sering berlari...?
Merentas sempadan tiga negeri
Meredah hutan Kulai, menyusup Kota Tinggi
Di setiap Isnin pagi
Demi mencari sesuap rezeki
Atau Progress Meeting yang harus ku hadiri...?

MASA AKU BARU MASUK...
Rasa macam tercampak - terperesok
Dalam kepompong rerama yang tergantung
Di hujung dahan gajus yang rentung
Ku pasti setiap lelah kan terhitung
Pada setiap kepayahan yang ku dayung
Namun helaan nafas sempit ini bukan untuk disanjung
Sebaliknya... demi mendepang sekaki payung
Dari kebasahan hujan ribut di kaki gunung...


RKA - Telok Ramunia - 11 September 2004




6 comments:

al-lavendari said...

salam.

apa khabar muhammad sekarang ? semoga ia semakin sembuh.

saya teringin nak bertandang ke sungai buntu !

miloais said...

salam bro..

sajak tu - memilukan...
terasa keseorangan - bak sesat di lautan rimba...

teluk ramunia - johor kan???

something wrong ke hapa tah
bila iols letak your link kat my blog
ada error le plak..
so tak nampak bila bro update blog!

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

wa'alaikumussalam THJ smoga sihat hendaknya...

Alhamdulillah Muhammad semakin sihat dan bertambah cerah sebab lama sangat MC, duduk rumah tak kena matahari hehee...

Kat Telok Ramunia tu memang banyak tempat memancing, THJ... bukan setakat kat Sg Buntu sahaja, Pulau Lima, Punggai, Telaga Tujuh, Batu Layar, Tanjung Balau...

Terimakasih banyak THJ...

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Wa'alaikumussalam miloais... semoga sihat selalu

Betul tu, Telok Ramunia kat hujung Johor... pemandangannya menarik dan bahasanya agak berbeza dengan bahagian lain di Johor... loghat diorang Mersing + Terengganu sikit... katanya orang asal Telok Ramunia adalah nelayan Terengganu/Pahang yang hanyut dipukul ombak dan berkampung di situ... wallahualam

Saya pun tak tahu apa masalahnya... Tuan HJ Al-lavendari pun beritahu problem yang sama... Apapun terimakasih banyak2 sebab meluangkan masa mencilok ke blog hamba...

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Moga Allah kurniakan saudara dan keluarga kesihatan serta kebaikan yang banyak dalam menjalani kehidupan ini..

Teluk Ramunia, kali pertama mendengar nama tu, terfikir kat mana, rupanya di Johor jer..:)

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Wa'alaikumussalam ustaz, semoga ustaz sekeluarga juga sentiasa sihat dan dirahmati ALLAH SWT...

Ramai juga sahabat yang menolak bila dihantar bekerja di Telok Ramunia... tapi saya seronok di situ walaupun berjauhan dgn keluarga, sahabat2 serta penduduk tempatan sangat peramah dan baik hati... pemandangannya juga sangat cantik serta mendamaikan jiwa...
Dan Telok Ramunia juga terkenal sebagai pengeluar boksit untuk buat aluminium...

Terimakasih banyak ustaz atas kunjungannya...

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 RKA instinct |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.