Rumah Semi-D (Sempena Hari Ibu)


RUMAH SEMI-D (SEMPENA HARI IBU)

Baru seminggu pindah rumah baru
Hati emak seronok Tuhan je yang tahu
Mana nak sangka belajar takat menengah satu
Dapat pulak beli rumah besar macam tu

Lantai mar-mar berkilau-kilauan
Dari dapur memancar-mancar sampailah ke depan
Perabut baru abah dah belikan
Perabut lama bagi kat kawan-kawan

Atap genting kelabu pekat
Silingnya pulak kuning pucat
Dinding baru cat berkilat
Warna pilihan beige nak dekat coklat

Habis semua sudut emak hias
Dari pagi ke petang asyik mengemas
Yang kanan ke kiri, yang bawah ke atas
Semuanya emak pastikan cantik walaupun ringkas

Emak tersenyum sampai ke petang
Tengok rumah cantik penat pun hilang
Tapi adik pulak pantang ada peluang
Dapat je pensil mulalah nak membilang...!

Adik pulak baru pandai mengeja
Di mana ada tempat lapang di situ jadi mangsa
Kadang-kadang adik tulis entah apa-apa
Sampai kakak sakit perut tahan ketawa...!!

Emak selalu marah kat adik
Sebab pensil kakak panjang dah jadi pendek
Tapi adik pulak akalnya cerdik
Bila emak kejar terus lari masuk bilik...!

Selalu jugak emak pesan kat kakak
Jangan biarkan adik conteng rumah baru emak
"Kalau adik conteng rumah baru emak...,
Emak pukul adik sekali dengan kakak...!!"

Suatu hari emak balik dari pasar
Kakak menjerit sampai tekak nak terkeluar
"Emaakkk... adik conteng bilik luar...!"
"Habis tu kenapa engkau biar...??!"

Kakak tengok emak betul-betul marah
Emak capai rotan yang tersangkut kat bilik abah
Barang-barang yang dibeli emak biarkan bersepah
Emak cari adik yang belum tahu erti susah

Emak cari adik dengan rotan kat tangan
"Kalau aku dapat teruk aku kerjakan...!!"
Kakak tengok timbul rasa kasihan
"Emak, kalau jumpa adik janganlah diapa-apakan..."

"Ahhh... engkau apa tahu...?!!
Celik-celik mata mintak duit nak beli buku
Engkau tahu tak betapa susahnya aku dulu...
Jangankan rumah banglow, rumah kos rendah pun belum tentu...!"

"Emak... kesiankanlah kat adik
Dari tadi menangis tunggu emak balik
Janganlah dipukul, janganlah dijentik
Kalau dinding kotor nanti kami bersihkan balik..."

Emak tak hirau rayuan kakak
Dengan hati yang marah teddy bear atas lantai emak sepak
Cadar dan langsir semuanya emak selak
Rupa-rupanya adik sembunyi dalam kotak...!

"Oooo... kat sini rupanya engkau sembunyi ya...?
Orang jerit panggil kau buat-buat pekak je...
Mana satu tangan yang suka buat kerja sia-sia...?
Meh sini aku pukul, biar dia rasa...!!"

Emak pulas telinga kakak dan adik tarik masuk bilik
Emak suruh kakak tunjuk mana satu dinding yang dah jadi tak cantik
Kakak rasa menyesal sebab tadi dialah yang ajar adik
Kakak dapat rasakan lepas ni teruklah diorang kena titik...!!

Sampai dalam bilik kakak tunjuk dinding yang adik conteng
Emak terdiam sampai kakak dan adik naik pening
Tadi emak marah sangat sampai suara macam kucing
Kali ni mata emak berlinang tengok tulisan adik kat dinding...!

Emak peluk adik dan kakak dengan perasaan yang sebak
Sebab marah adik dan kakak tanpa periksa, tanpa semak
Kat dinding adik tulis "SELAMAT HARI IBU, KAMI SAYANG EMAK,
Daripada anak-anak emak, ADIK DAN KAKAK...!!!"

Airmata emak tak tertahankan lagi
Berjurai bergenang membasahi pipi
Barulah kini emak sedari
Betapa berharganya kasih-sayang anak daripada RUMAH SEMI-D...



SELAMAT HARI IBU

By: RKA 2002




22 comments:

al-lavendari said...

bagus betul seloka ini .. banyak pengajarannya.

harta benda tidak boleh mengatasi kasih sayang !

sungguh kreatif. syabas.

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Assalamu'alaikum THJ... smoga THJ sekeluarga sihat walafiat...

Terimakasih kerana sudi baca seloka saya nie... blog saya dah agak malap sejak kebelakangan nie... sibuk dengan tugas dan banyak masa habis atas jalan... tak sempat nak update dan blogwalking...

apapun terimakasih banyak saya ucapkan kpd THJ...

AZANI said...

Assalam Tuan RKA, benar kata Tuan Hajji, entri ini begitu menyentuh hati dan menginsafkan...tahniah.

Assalam Tuan Hajji.

al-lavendari said...

hari ini saya buat entri dan link kat entri awak ini !

azmnor said...

Salam Tuan tanah...,

sungguh menyentuh...
sampai airmata saya yg berlinang melelh ke pipi....

syabas dengan olahan yg sungguh mengesan....

Yunus Badawi said...

Salam RKA,

Tahniah. Saya suka gaya penyampaian ini.

Anak saya Adam pun rajin menconteng dinding. Tapi dia belum pandai mengeja sebab baru 2 tahun 8 bulan. Mungkin tahun depan dia boleh buat apa yg adik buat tu hehehe

gadisBunga said...

salam. singgah dari blog uncle lavendari.

sedih la baca,

tapi mmg kretip!

Cik SHiNJU said...

Salam ziarah dr blog Uncle Hamzah...

Touching sungguh seloka hari ibu nih..Selamat Hari ibu buat semua ibu2 di dunia..Kasih sayang mengatasi segalanya...

** Saya dulu suka menconteng dinding gak..dan buku2 mak gak..dan buku2 kakak gak..byk sungguh yg saya conteng...hinggalah akhirnya saya dirotan sbb conteng buku cek ayah..saya main jual beli ngn kwn2.. beli mainan pakai cek..huhuh...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy sedih juga kalau anak² conteng dinding..tp bila fikir itu satu cara diaorng berkreatif..biarkan sajalah..

btw..nice seloka..

Matahari said...

best baca! kreatip...:)

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Wa'alaikumussalam Tuan Azani, semoga tuan sekeluarga sihat selalu... terimakasih banyak kerana sudi baca dan tinggalkan komen... saya sendiri pun meleleh airmata bila baca seloka yang satu ini...

terimakasih sekali lagi tuan...

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Assalamu'alaikum THJ... harap sihat mcm biasa...

Memang tak sangka THJ nak buat entry dan linkkan ke entry saya yg ini... hari saja seramai 224 orang masuk blog saya... power betul pengaruh blog THJ tu...heheee

terimakasih banyak THJ...

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Wa'alaikumussalam Tuan amznor,
semoga tuan sekeluarga sihat walafiat...

jangan nangis banyak-banyak tuan... kang jadi kassim selamat heheee...

terimakasih banyak tuan...

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Wa'alaikumussalam tuan YB... harap tuan sihat dan ceria sentiasa...

wah hebat nama anak tuan... semoga Adam jadi lelaki hebat sehebat namanya...

Biasa la tuan...budak2 memang suka menconteng... stanby je le duit untuk beli cat hehee...

terimakasih banyak tuan YB...

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Wa'alaikumussalam Gadis Bunga... harap sihat adanya...

Saya pun rasa sayu lebih-lebih lagi bila terbayang wajah anak-anak sendiri yang nakal tapi comel tu...

terimakasih banyak Gadis Bunga...

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Wa'alaikumusalam Cik Shinju, semoga CS sekeluarga sihat selalu...

touching...memang touching... tapi saya rasa kes conteng buku cek ayahnda CS tu lebih touching dari yang ini...hahaaa


aduh sakit porut den tegolak...

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Assalam Rina AVAIL... harap sihat sentiasa...

betul tu... kawan setuju... cat boleh beli tapi anak..? bio la diorang conteng, besok nak dekat raya kita cat la balik ekk...

kita cat lawo-lawo...

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Assalamu'alaikum Matahari... (pestaim dalam hidup beri salam kat matahari...hehee)

terimakasih kerana sudi baca dan tinggalkan komen... idea kreatip jarang datang tapi sekali datang, gelisah dan tak senang duduk dibuatnya...kan...?

teimakasih...

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

ASSALAMU'ALAIKUM SEMUA...

RKA NAK MINTA MAAF ATAS KEHILANGAN KOMEN-KOMEN SAHABAT SEMUA DALAM ENTRY RKA YANG INI... BUKAN RKA BUANG TAPI HILANG... KOMEN YANG SANGAT BERMAKNA DARI SAHABAT SEMUA SEMPAT RKA BALAS TAPI MALANGNYA HILANG SEJAK PETANG SEMALAM...
SEMUA KOMEN SANGAT RKA HARGAI DAN RKA UCAPKAN JUTAAN TERIMAKASIH...

HARAP SAHABAT SEMUA TAK BERKECIL HATI...

MAAFKAN RKA SEKALI LAGI...

LIPISLADY said...

Assalamualaikum RKA,

Menitis air mata keibuan saya baca seloka ini, Tahniah, sungguh mengesankan.

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Wa'alaikumussalam wbh Lipislady, harap sihat...

Sebenarnya saya sendiri pun mcm tu sebab walaupun cerita ini hanya rekaan, "pelakon-pelakonnya" adalah terdiri dari kami sekeluarga...

Adik, kakak, emak dan abah... itulah keluarga kami... yang tinggal di sebuah rumah semi-D di Seremban nie... sebab tu hati saya jugak sayu bila membacanya...

terimakasih Lipislady...

Anaa said...

Assalamu`alaikum..

ye, ana sungguh terlambat membaca entri anta ini.. hehe.. suka baca.. memandangkan hari ibu udah lama lepas,and hari bapa pulak baru jer lepas.. so nak ucap ler yer, Selamat Hari Bapa, dan selamat menjadi bapa terbaekk..

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 RKA instinct |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.