Ada sekali dulu...

Ada sekali dulu (akhir 90-an) RKA tengok rancangan Majalah 3. Cover cerita fasal serangan gajah liar di perkampungan orang asli di Hutan Belum (Hutan "Sudah" ada ke…?)… Kerosakan membabitkan kediaman orang asli dan hasil pertanian mereka (tak pasti ada kehilangan nyawa atau tidak – lupa la… dah lama dah cerita nie…) Kesian kat diorang… banyak pokok-pokok pisang dan beberapa tanaman lain dirosakkan oleh sekumpulan gajah liar tu…

Ada dua-tiga orang asli diinterview oleh krew TV3 menceritakan babak-babak cemas mereka ketika serangan kumpulan gajah liar itu berlaku. Lepas tu krew TV3 pergi pulak ke rumah Tok Batin untuk mendapatkan kepastian dan cerita lebih lanjut mengenai serangan tersebut.

Malangnya apabila sampai di rumah Tok Batin, Tok Batin tu tak nak keluar walaupun beberapa kali dipujuk oleh krew TV3 tersebut. Namun dalam pada tak nak keluar tu Tok Batin tetap memberikan kerjasama menjawab beberapa soalan dari krew TV3 tu dari dalam rumah beliau…

(kamera menunjukan gambar beberapa krew TV3 berdiri di luar rumah Tok batin sambil bertanya soalan…)

“Selalu ke gajah tu datang, Tok Batin…?

Selalu la jugak…”

“Biasanya bila waktu gajah tu menyerang, Tok…?”

“Tak tentu, kadang-kadang pagi… kadang-kadang petang…”

“Ada berapa ekor gajah dalam kumpulan tu, Tok…?”

“Ada la dalam 7-8 ekor…”
Dan bermacam-macam lagilah soalan yang diajukan oleh krew TV3 tu sehinggalah ke soalan yang terakhir…

“Agak-agak petang nie pukul berapa gajah tu datang, Tok Batin…?”

“Ehh… Kau tanya la gajah tu… mana aku tau…!!!” jawab Tok Batin dari dalam rumah…

Hahaa … Kena sebijik…!! RKA tengok bergegar kamera TV3 tu menahan ketawa…

Moral of the story: Don't play-play... Tok Batin kat Malaysia ni pun sekolah jugak tau...

2 comments:

Aanas said...

wakakaka.. hah ko, kena sijik.. kok ye pun soklan, tapih la dulu.. kui kui kui..

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Salam...
Tu la tu, jangan ingat tok batin tak sekolah...hehee

terimakasih...

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 RKA instinct |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.