Sirap Dah Semakin Cair...

Kalau kenangkan masa mula-mula hantar anak sekolah agama dulu, memang sayu. Banyak betul dugaan dan halangan. Antara yang paling menusuk kalbu ialah pertanyaan seperti:

"Besar besok nak kerja apa...?

"Nanti senang ke nak masuk asrama...?"

"Boleh ke dapat biasiswa...?"
gambar ikhsan resepiraidah.blogspot.com (terimakasih banyak...)

Bukan apa, soalan tu kalau orang bukan Islam yang tanya lain la jugak... ini tidak, yang tanya tu adalah yang sama-sama bertakbir bila tibanya Syawal, yang berselawat sakan bila adanya majlis potong jambul dan yang berarak sampai peluh berjeruk bila adanya sambutan Maulidurrasul...
Tu belum kira transportation problem lagi tu... (sebab sekolah agak jauh dari rumah dan kebetulan masa tu tak ada pulak jiran yang sama-sama hantar anak ke sekolah yang sama...) Kalau ada bas sekolah pun harganya pulak melambung (dilambung) tinggi sebab kononnya orang yang hantar anak sekolah agama swasta nie banyak duit...!!
Nak kata mampu tu memang la tak berapa nak mampu. Tapi berkat doa dan sedikit rasa sabar yang ALLAH SWT kurnia, Alhamdulillah segalanya dapat kami tempuhi dengan jayanya... (Kalau orang lain tukar sport rim kitorang tengok je ler... hehee)
Cuma RKA (suami isteri) terfikir dan bersetuju dengan sesuatu...
"Kami membayangkan ilmu agama yang kedua ibu dan bapa kami miliki ibarat satu jag air sirap yang pekat, merah dan manis. Anak-anak yang ramai pulak ibarat cawan-cawan plastik yang menanti untuk diisi dengan sirap pekat manis itu. Kami dapat "ilmu agama" sorang satu cawan dan dengan ilmu satu cawan tu pulak nak diturun dan dibahagikan pulak kepada anak-anak kami...begitulah seterusnya... kesudahannya apa yang tinggal...? Silap haribulan jag air ke mana, cawan ke mana dan Islam cuma tinggal nama... cuma tinggal tertulis atas mykad je..."
Jadi hantarlah anak sekolah agama. InsyaALLAH kat situ masih banyak lagi ustaz-ustaz dan ustazah-ustazah yang ikhlas dan berhati mulia yang memiliki bertempayan-tempayan air sirap merah pekat, manis dan dingin yang menanti untuk diagihkan kepada anak-anak kita... InsyaALLAH kita takkan rugi walaupun seduit...
(terimakasih tak terhingga diucapkan kepada semua ustaz, ustazah, mualim, mualimah dan seluruh warga kerja SRI/SMI Seremban, NSDK)
hebat ALLAH...

0 comments:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 RKA instinct |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.